Tuesday, September 11, 2012

Jodoh & Perkahwinan

 
 
lme kn zz x online? memandangkan zz bru je mndftr sbg pelajar sem 3, mmg agak bz sikit la.. dgn minggu add drop subjek dll.. tambhn sikit bila kebelakangan ni jiwa kacau sikit.. =( so ambil masa sikit la nk pulih kan.. *doakan ye 

entry kali ni zz nk berbicara sedikit tntg jodoh.. hanya entry je taw.. bukn kata zz  nk khwin ye.. hehe.. owh.. cuma nk bg hint sikit la.. jiwa zz kacau ada bersangkut paut dengan jodoh ni..
 
sweet la bju ni.. hehe

kdg2 ramai yang fikir, bila sebut je tentang jodoh mesti ada kaitan dgn keturunan kn? tpi hakikatnya tak de pun. kalau dlu zz ingt lagi, mse kecik2 la kan, kalau perempuan tu ada je sharifah, nik, dayang, mesti lelaki tu ade jugak syed, nik, abg dll.. tpi zmn skrg ni dh x mcm dlu la.. ade jugak yg kisah, dan ada jugak yg tak ambil kisah..

jodoh ni boleh diumpamakan sebagai sebuah kenderaan... teringat kawn2 zz slalu ckp bila ada yg khwin seawal usia 19 thn "jodoh dia org dtg guna jet pejuang.. tu yg cpt je.. kita ni lmbt sbb jodoh kita dtg naik beca.. jd nk tunggu beca tu smpai, kena bersabar dan bykkan berdoa atau pun jodoh kita dtg naik kereta tpi tyar kereta pancit pulak,  nk kena baiki, so mmg lmbt la kan".. korang rasa betul x?

 kita kdg2 selalu tersilap mentafsir kehidupan.. selalu sangka yang bila kahwin kita akan bahagia, bila dpt sesuatu yg kita inginkan, kita akan bahagia tai hakikatnya. apabila kita dpt jodoh dengan lelaki yang kita inginkan atau barang yang kita idamkan, biasanya ia akan datang bersama dgn masalah.. 
 
zz nk ambil satu contoh yang seringkali berlaku dkt tmpat zz belajar.. bila zz jalan kaki pergi kelas atau naik bas, then nk kena berebut2 naik bas, hujan, letih jalan kaki semua tu dan bile je ternampak ade student yg bwk keta, mesti terdetik bestnye kalau kita ada kereta.. senang je nk pegi kelas. x payah nk kena himpit2 naik bas. tapi sebenarnya naik bas lagi jimat sbb bila bwk kereta, nak kena fikir duit minyak, duit nak baiki kereta kalau rosak.. betul kan? semua benda, pasti ada baik buruknya..
macam tu jugak la dengan perkahwinan.. baik sebab dibenarkan oleh agama (sunnah Nabi) sbg satu saluran yang betul untuk melepaskan shahwat di samping membina sahsiah tetapi yang menjadi buruknya perkahwinan bila orang yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus.

Ramai orang menempah tiket ke neraka sebaik sahaja melangkahkan kaki ke alam berumahtangga kerana tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut banyak? Bukankah apabila kita gagal melaksanakannya, kita sedang membina dosa seterusnya jambatan ke neraka?

sebab itu lah. kita memerlukan persediaan yang cukup tinggi untuk berkahwin kerana kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi telah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik. Perkahwinan itu indah bagi mereka yang mengerti tuntutannya..

janganlah berkahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaaan. usah risah tentang jodoh kerana tiba masanya akan ada yang datang menjemput. tapi kita juga perlu membuka lorong-lorong agar jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang.
 
" Jadilah soleh/solehah terlebih dahulu jika mengimpikan pasangan yang soleh/solehah"
 
 panjang kn entry zz kali ni.. act, peringatan untuk diri zz.. brainwash otak zz sikit bg bersih.. =) huhu..

p/s sem ni zz jaga lab dkt dpp.. so snang sikit nk update entry.. hehe.. buat jijah jimur.. zz pos hadiah awk hr ni..  maaf ye lwat sikit..

16 comments :

  1. Jodoh pertemuan, ajal maut d tgn Allah s.w.t.. :) lambat ker cepat, tdk jd persoalan..sbb bnde tu sudah ttulis d luh Mahfuz.. :) naek beca n naek jet pejuang, errmmmm mcm diorg erk.. :)

    ReplyDelete
  2. entry yang sangat bagus dan matured,
    thanks for the sharing..

    ReplyDelete
  3. michelle nak suami yg penyayang and the most important is kena pandai tunjuk jalan yg betol utk saya jadik isteri yg baek,, gitu... hehe~

    ReplyDelete
  4. btol berkahwin bila kita sedar yang kita tak boleh hidup tanpa si dia tu.. bila kita rasa jodoh kita da sampai...jgn sebab bila kawan da kahwin kita pn nak kawin lps tu terhegeh2 nk cri bini,,, cari apa yg perlu bknnye kita mahu jgn ikut nafsu,,ewahhh pjg pulak bole trime ke ni hahha

    ReplyDelete
  5. Semoga kita semua menjadi wanita dan isteri yang solehah, amin :)

    ReplyDelete
  6. suka part yg 'jodoh kite lambat sbb naek beca' tu..hihi, suwit sgt :)

    ReplyDelete
  7. yepp betul tu betul haha.
    btwkan entry awak tu mcm ade keperlian sikit dgn entry sy hahaha

    ReplyDelete
  8. aisya: terima kasih.. =)

    ain najwa:hehe.. tu kira mcm perumpamaan la.. sbb slalunya bila kwn2 kita nek pelamin, mesti org akn tnye kamu bile pulak kn? ape2 pun, kita kena selalu berdoa agr Allah permudhkan sgala urusan kita baik tentg kodoh ataupun ajal..

    aynora nur said: hehe.. most welkam.. matured mcm mana tu ye?

    michelle hopell: betul2.. sume org pun kalau blh nk dpt suami yang smpurna.. hehe

    bella:boleh je zz terima.. betul pun ape yg bella tulis tu.. hehe

    nur ain azman: amiin...

    siti naqiah: hehe.. perumpaan je.. hehe

    detective fiqa: eh.. zz xde niat pun nk perli2.. huhu.. sorry ye..

    ReplyDelete
  9. hrp2 jodoh sya cpt mcm naik kereta.. heheh

    ReplyDelete
  10. isabel diaz: eh..mcm jet la.. kalau keta lmbt jugk la sbbnye tkut tayar pancit ke. hehe

    ReplyDelete
  11. nice entry,zz..
    tak pernah pula dengar jodoh datang dengan jet pejuang.. agaknya k.ruha memang betul duduk dalam gua dulu ~~

    yang pasal naik bas tu ada juga terlintas macam tu..tapi,ada kebaikan disebalik susah payah itu..

    jodoh setiap orang ada kat luar sana.cuma kita harus yakin dan percaya yang jodoh kita ada.
    tak kiralah jodoh kita itu datang naik jet pejuang, beca atau kereta.

    alamak!terlebih komen plak~~ ^_^


    ReplyDelete
  12. miz ruha: x pe je kak ruha.. =) hehe.. dtg nek jet pejuang tu jodoh cpt sgt smpai.. hehe..

    ReplyDelete
  13. thanks sharing.. jodoh pertemuan dan ajal maut tuhan yg tentukan...

    ReplyDelete
  14. nice job huhu...sy suka entry ni...sesuai tuk suma huhu

    ReplyDelete
  15. anna mariana: most welkam.. mmg pun...=)

    szumika sakni: terima kasih ye..

    ReplyDelete

Feel free to comment..
Really appreciate it!!
Syukran,Kamsahamnida,Terima Kasih, Arigato Gozaimas, Thank you.

Change is never easy. You fight to hold and you fight to let go!
 

Zierwa Zainal Copyright © 2013 Designed by Alieff Artwork