Friday, March 29, 2013

7 Tips Kuatkan Daya Ingatan

  

zz hilang beberapa hari ni sbb intenet dkt hostel zz x kuat sgt.. nk tunggu loading, masya Allah.. lama betul..
 
hari ni zz nak share satu tips nak kuatkan ingatan.. sbbnya, kadang2 zz selalu lupa nk update blog.. jdi mudah2an dgan ikut tips ni,zz akan ingat yang zz masih ada blog untuk diupdate, update dan update.. hihi..
 
jom amalkan sekarang.. takut nyanyuk terlupa teruk sgt nanti.. =)

1. Amalkan tidur yang cukup 
 
1/3 hidup kita dihabiskan dengan tidur.. tapi jangan smapai lebih2 pulak.. cukup sekadar untuk merehatkan badan yang pent bekerja dalam masa sehari.. zz akui, masa student ni, selalu sgt tidur lwat.. why not, kita ubah jadual kita dengan tidur awal, bgun pun awal.. masa tu otak pun fresh lagi.. plus boleh jugak beribadah pada Allah moga Allah permudahkan segala urusan kita.. lagipun kalau kita tidur lewat, keletihan boleh gnggu maklumat yang kita simpan dalam otak dan boleh jugak jejaskan kemampuan kita untuk belajar benda baru..

 * tidur cukup = meningkatkan daya ingatan..


2. Mengawal tekanan

yang ni betul.. ada baru2 ni zz betul2 rasa stress sgt smpaikan fikiran zz x tenang dan juga buat zz makin tak sihat.. sob2.. ada 1 tahap, zz tak dapat nk fikir dgn jelas.. bila stress slalu korang suka buat apa?? langkah yang terbaik untuk mengatasi: baca al-Quran, pegi sauna ( ^_^), naik basikal ke.. hihi..

                
3. Bersenam
 
zz skrg tgh cuba untuk bersenam.. MALAS sgt nak pergi rehlah sekarang ni.. tak pun pegi kuliah jalan kaki (stop dr naik bas).. boleh kurus jga.. tapi kan, zz punya kelas sem ni semua tingkat 4 kot.. tu yg kadang2 zz malas nak naik bas.. hehe.. bersenam dpat menggerakkan otot-otot dan melancarkan peredaran darah ke otak.


4. Belajar sesuatu yang baru
 
try aktifkan pemikiran kita dengan buat sesuatu yang baru.. contoh: belajar bahasa Mandarin ke, Korea ke, Jepun ke.. takpun join kursus kemahiran: menjahit, memasak dll.. 
 

5. Katakan Berulang Kali

zz suka buat macam ni.. kalau zz nk ingat sesuatu fakta, kira macam nak hadam terus masuk dlm otak.. ulang byk kali, InsyaAllah, selama2nya akan ingt... untuk lebih baik, buat catatan sikit lepas dah ulang byk kali tu.. dan bandingkan dgn yang apa yang kita ingt.. check segala kesalahan kita..
 
6. Membaca al-Quran
 
jom amalkan sesama, 1 helai 1 hari.. kalau ada masa lebih, baca 1 helai lpas solat.. lama2 jadi biasa dan hati rasa tak tenang bila satu hari tanpa al-Quran.. lagipun baca al-Quran ni selai dpat tenangkan jiwa, tenangkan perasaan, dpt juga tajamkan daya ingatan kita.. =)
 
7. Bermain dengan Angka 
 
zz suka jugak main dgn calculator.. kos zz pun ada jgk kira2 ni.. lagipun, bila baca fakta je, jemu jgk kan.. jd bila dh timbul rasa jemu ni, zz cpt2 akan buat subjek kira2 pulak.. hehe.. tpi ada jugak kwn2 zz yang x boleh tengok angka ni.. tpi boleh juga dgn try ingt nombor2 telefon kwn2 kita.. senang je kn?
 
8. Banyakkan Membaca

siapa yang suka baca, pasti tak de masalah dgn yang ni kn? zz at least sebelum tidur mesti baca buku.. 1 muka surt pun x pe.. :) membaca kan dpt tambahkan pengetahuan kita, kembangkan minda kita dan cuba ingat sedikit sebanyak fakta yang terkandung dalam buku yang kita baca..



ni la tips yang zz dpt kongsikan.. harap sgt dapat membantu.. =)

p.s hari ahad ni zz ada midterm microekonomi.. doakan zz ye.. (zz kurang sikit dengan ekonomi).. ada tips yang boleh dikongsi x untuk zz minat dengan ekonomi ni??

3 comments :

  1. huhuhu , CP tgh stress giler ckg nih , rase malas je nak buat sume benda ...

    ReplyDelete
  2. kena ulang banyak2 kali . haa baru la cepat ingat . jangan lupa baca doa untuk kuatkan ingatan juga . hehe . thanks sharing ye kak !

    ReplyDelete
  3. cp: eh jgan.. kena bg rajin jugk.. :)

    sabella mohamad: most welkam dear..

    ReplyDelete

Feel free to comment..
Really appreciate it!!
Syukran,Kamsahamnida,Terima Kasih, Arigato Gozaimas, Thank you.

Change is never easy. You fight to hold and you fight to let go!
 

Zierwa Zainal Copyright © 2013 Designed by Alieff Artwork